ՀԱՅԿԱԿԱՆ ԿՐԹԱԿԱՆ ՄԻՋԱՎԱՅՐ
ՊՈՐՏԱԼ
ԿՐԹԱԿԱՆ
ՖՈՐՈՒՄ
ՊԱՇԱՐՆԵՐԻ
ՇՏԵՄԱՐԱՆ
ՀԵՌԱՎԱՐ
ՈՒՍՈՒՑՈՒՄ
ԻՆՏԵՐԱԿՏԻՎ
ՈՒՍՈՒՑՈՒՄ
ԿԿՏ
ՀԱՄԱԿԱՐԳ

Արցախի ժողովրդական հավատալիքները

Նոյեմբերի 4, 2020
Մշակութային լուրեր

Բնության պաշտամունքը հատուկ է արցախցիների համար: Այս տեսանկյունից բնորոշ է Քիրս լեռան պաշտամունքը, որի շուրջ ավանդություններ են հյուսվել: Մարդիկ ծնկաչոք աղոթել են Քիրս լեռանը, որի վրա բազմաթիվ ուխտատեղիներ են եղել: Ժայռերի պաշտամունքի վկայություններից է Սղնախ գյուղի պաշտվող Պուկ քար կոչվող ժայռը, որը պոկվել, կանգ է առել այդտեղ և ոչ ոքի չի վնասել: Ամուլ կանայք նրա շուրջը թել էին փաթաթում, որից հետո գուլպա էին գործում և հագնում, որպեսզի երեխա ունենային: Կովերին տանում, պտտեցնում էին այդ ժայռի շուրջը, որպեսզի առատ կաթ տային: Պաշտում էին նաև այն ժայռը, որից պոկվել էր քարը: Երաշտի ժամանակ նրա մոտ մոմեր էին վառում, աղոթում, որպեսզի անձրև գար և կարկուտը չվնասեր:

Սխտորաշեն գյուղի մոտ ևս մի նշանավոր ժայռ կա, նրա առջևում՝ չորս սուրբ ծառեր, որոնց մոտ մարդիկ ուխտի են գալիս, մոմեր վառում, աղոթում, մի փոքրիկ քար վերցնում սուրբ ժայռի մոտից և մեկ ուրիշ քար դնում դրա փոխարեն: Քարերին վերագրվում էր հիվանդություններ բուժելու հատկություն: Այսպես՝ սուրբ Սարիբեկի ուխտատեղիից բարձր գտնվող ժայռը, որն ունի անցք՚ հազ է բուժում: Նախապես մոմեր են վառում ժայռի առաջ, այնուհետև, 3 կամ 7 ամգամ անցնում են անցքի միջով, որպեսզի բուժվեն: Շուշիում կար քամու խաչ կոչվող քարերի կույտ, որը բուժում էր ռևմատիզմը: Նման գործառույթ ուներ Դռնավարզ գյուղի պաշտվող քամու խաչ կոչվող ժայռը:

Հավատալիքներում կրակի ու քարի կապի մասին է վկայում կայծքարը, որի մեջ կայծակի հարվածի հետևանքով կրակ է մնացել և այն կարելի է քարին խփելով հանել: Կրակի պաշտամունքն արտահայտվում է կրակով երդվելով: Կրակը հանգցնելուն ասում են «կրակն օրհնել», հանգցնելուց առաջ ասում են «Հիսուս Քրիստոս»: Կրակը չեն ծեծում, վրան չեն թքում: Երեկոյան լողանալիս մի կտոր կրակ (ածուխ) էին գցում ջրի մեջ, որպեսզի չարքերը փախչեին, քանի որ կրակը չարահալած է: Կրակի պաշտամունքի հետ են կապված այն օջախները, որոնք սրբատեղիներ են համարվում և պսակադրությունը երբեմն նրանց վրա է կատարվել: Երբ տվյալ գյուղում եկեղեցի չի եղել, նույնիսկ եկեղեցի լինելու դեպքում էլ՚ պսակադրությունից հետո դհոլ զուռնայի ուղեկցությամբ գնացել են, համբուրել գյուղի հիմնադիրների սարքած սրբազան օջախները, հետո միայն գնացել են տուն: Ընդհանրապես կիրակի և տոն օրերին ևս այցելում էին այդ օջախները, մոմ և խունկ էին վառում (օրինակ՚ Չանախչի գյուղում հայտնի էր Մելիք Շահնազարենց օջախը, Ճարտարում՝ Խոջանց, Միրզաբեկանց և Տողցունց օջախները, Ծովատեղ գյուղում՚ Մելիք Փարսադանյանների օջախը):

Թոնիրը սուրբ էր համարվում, քանի որ այն պատրաստելիս քահանան օրհնում և մեռոն էր քսում մի քանի տեղ: Կրակի և ծառերի հնագույն պաշտամունքի հարատևության վկայություններից է Տեարնընդառաջի տոնի երեկոյան կատարվող ծեսը. նախ նշանված երիտասարդները ցրտնի (ցրդենի, ցրդի) ծառի ճյուղեր էին բերում, եկեղեցու գավթում շարում, եկեղեցու ջահից բերած մոմով վառում և ծխի ուղղությունով գուշակություններ էին անում: Նորահարսին, ինչպես նաև նորածին երեխաներին երեք անգամ պտտեցնում էին խարույկի շուջը, իսկ երիտասարդները կրակի վրայով թռչում էին, այնուհետև, շուրջպար բռնում:

Նյութի աղբյուրը. ՀՀ կրթության, գիտության, մշակույթի և սպորտի նախարարություն

  • Ձևավորող գնահատումը մայրենիի, հայոց լեզվի և գրականության դասաժամերին

      « Ձևավորող գնահատումը մայրենիի, հայոց լեզվի և գրականության դասաժամերին» դասընթացի նպատակն է աջակցել   դասավանդող ուսուցիչներին ձևավորող գնահատում իրականացնելու գործընթացում, մասնավոր օրինակների միջոցով խորացնել գիտելիքը ձևավորող գնահատման ձևերի ու մեթոդների շուրջ և նպաստել գնահատման այս տեսակի գրագետ կիրառության ապահովմանը։ 

  • «Աբու-Լալա Մահարի » պոեմի ուսուցման իմ փորձը

    ԵզրակացությունԱյս հետազոտական աշխատանքը մի փոքր ավելի ճանաչելի ու հասկանալի է դարձնում Ավետիք Իսահակյանի «Աբու-Լալա Մահարի» պոեմը: Պոեմի թողած անկրկնելի տպավորությունը պայմանավորված է բանաստեղծի հախուռն, կրակոտ զգացմունքի և փիլիսոփայական խոհերի միասնությամբ:

  • Արհեստական բանականության դերը կրթության մեջ

  • Տեղեկատվական տեխնոլոգիաների դերը կրթության մեջ

    Մասնագիտական հեռավար վերապատրաստման դասընթաց

  • Ուսուցիչների ինքնագնահատման, կարիքների վերհանման և աջակցման գործիքի ստեղծում

  • ՏՀՏ առցանց դասընթաց

  • Հեռավար ուսուցում 2022—2023 ուսումնական տարի, 5-րդ դասարան

    Հեռավար ուսուցում 2022—2023 ուսումնական տարի, 5-րդ դասարան

  • Հեմինգուեյի «Ծերունին և ծովը» վիպակի ուսուցումը նորագույն մեթոդներով

                                              Մուտքի խոսք Էռնեստ Հեմինգուեյի «Ծերունին և ծովը» վիպակը հանրակրթական դպրոցներում ուսումնասիրվում է  8-րդ դասարանում հինգ կամ վեց դասաժամով, որոնցից մեկ դասաժամ հատկացվում է գրողի կենսագրությանը, վիպակի ժանրային առանձնահատկությունների ուսուցմանը: Գրականության դասերին նորագույն մեթոդների ու հնարների հմտորեն  կիրառումը մշտապես կարևոր բաղադրիչ է հանդիսացել  ուսուցման նպատակին հասնելու համար: Մեթոդների ու հնարների բազմազանության մեջ ուսուցիչը պիտի կարողանա ընտրել թեմային համապատասխանող, համեմատաբար ավելի արդյունավետ, հետաքրքիր, ինչպես նաև սովորողների վերլուծական- քննադատական մտածողությունը զարգացնող միջոցներ, գործիքներ, թվային ռեսուրսներ: Արդյունավետ մեթոդների ընտրությունից է կախված առաջադրված նպատակի իրականացումը:  «Ծերունին և ծովը» վիպակի դասավանդման մեթոդները կարող են լինել բազմաշերտ ու ընդգրկուն, ինչպիսին ստեղծագործությունն է: Թեման  ուսումնասիրելիս խորհուրդ է տրվում առաջնորդվել  ԽԻԿ համակարգով և աշակերտակենտրոն սկզբունքով, ուշադրություն դարձնել խաչվող կամ ընդհանրական  հասկացություններին: Եռափուլ համակարգի առանձին փուլերում կիրառել  համապատասխան մեթոդներ ու հնարներ, առաջադրանքներ: Դրանք հմտորեն համադրելու և նպատակահարմար կիրառելու դեպքում ուսուցիչը առավելագույն արդյունքի կհասնի:Պարտադիր չէ, որ այս աշխատանքում ընդգրկված  բոլոր մեթոդներն ու հնարները  կիրառվեն վերջնարդյունքի հասնելու համար: Գրականության ուսուցիչը կարող է դրանցից մի քանիսը  հաջողությամբ կիրառել կամ դասը պլանավորելիս համատեղել իր  նախընտրած մեթոդի հետ և հասնել ցանկալի արդյունքի:  

  • Հեռավար ուսուցում 2022—2023 ուսումնական տարի, 3-րդ դասարան

    Հեռավար ուսուցում 2022—2023 ուսումնական տարի, 3-րդ դասարան

  • ՏՀՏ գործիքների կիրառությունը ուղղագրություն և ուղղախոսություն ուսուցանելիս

    Ուղղագրությունը և ուղղախոսությունը 10-րդ դասարանում: